Puheenjohtajan kynästä

Muutto Onnellisten saarelta Varkauteen ‚Äď havaintoja ja ajatuksia

Aika tarkkaan kaksi ja puoli vuotta sitten meist√§ tuli virallisesti varkautelaisia. Muutimme Helsingin Lauttasaaresta, jota my√∂s ‚ÄĚOnnellisten saareksi‚ÄĚ kutsutaan. On aika tarkastella muuton tuomia, tuntemuksia ja el√§m√§ntapaan liittyvi√§ vaikutuksia.

Eräs keskeinen mieltä liikuttanut muutos koskee arkisten asioiden hoitoa. Aiemmin oli helppoa; ei periaatteessa juurikaan tarvinnut poistua saarelta, kun tarvittaessa sillan yli Ruoholahteen. Siellä pystyi hoitamaan arkiset asiat laidasta laitaan. Jos tuli tarve poiketa esimerkiksi puutarhamyymälään tai Ikeaan, piti ajaa Länsiväylää muutama kilometri. Vaivatonta ja helppoa.

Tarjonnan monipuolisuus mm. elintarvikkeiden suhteen oli erinomainen, jopa runsas. Harrastamme aasialaista keittiötä ja siksi siihen liittyvät tuotteet ovat meille tärkeitä. Meidän molempien pitkä rupeama aasialaisen kulttuurin keskuudessa, on ollut suurin vaikutin makukokemusten muodostumiseen. Toki arvostamme suomalaista lähellä tuotettua ruokaa sekä elintarvikkeita ja käytämme niitä aina kun mahdollista. Toivoisimme rohkeaa ja rajoja rikkovaa ajattelua valikoimien suhteen.

Nyt kun olemme asettuneet savolaiseen kulttuuriymp√§rist√∂√∂n ja palveluiden pariin, on luonnollisesti huomannut eroja eri maakuntien v√§lill√§. Ihmiset ovat ihmisi√§ kaikkialla, mutta kulttuurit ja tavat ovat eripuolilla my√∂s erilaisia. Uusi el√§m√§ varkautelaisena on vaatinut jonkin verran sopeutumista. Varsinkin kun olen syntyj√§√§n puhdasverinen h√§m√§l√§inen, maatalon poika ja vankkumaton Ilves-kannattaja. Olen t√∂rm√§nnyt ja kuullut useasti mennein√§ vuosikymmenin√§ tarinoita savolaisuudesta ja sen omaleimaisuudesta. Nyt kun sit√§ on tutkaillut paikan p√§√§ll√§ pysyv√§sti ja aiemmin loma-aikoina J√§ppil√§st√§, Varkaus ei omasta mielest√§ni edusta sit√§ aiempaa kuvaani savolaisuudesta. Olen odottanut tapaavani sen ‚ÄĚlupsakan savolaisen‚ÄĚ my√∂s Varkaudessa, mutta se ei mielest√§ni ole omaleimaisin piirre t√§√§ll√§.

Varkaudessa on paljon mahdollisuuksia ja potentiaalia synnyttää omankaltaista toiminta- ja yrityskulttuuria. Kehityskohteita ja houkutteluelementtejä varmasti riittää. Kaikki Savon seudun kunnat ja kaupungit pyrkivät erottautumaan hyvillä palveluilla. Savo tarvitsee muutakin kuin elinvoimaisen Kuopion. Varkauteen muuttavat uudet asukkaat olisi hyvä toivottaa jollakin tavalla tervetulleiksi kuten seurakunta teki meille. Kaupunki voisi ottaa kopin ajatuksistani, jotta väestönkehitys ei romahtaisi niin rajusti kuin ennusteet näyttävät.

Lopuksi tuon esille el√§m√§ntapamuutoksen merkityksen meille. Luonto, hiljaisuus ja rauha ovat asioita, joita me kumpikin arvostamme. Se, ett√§ olimme onnellisia lauttasaarelaisia aikaisemmin, on taustamme huomioiden vahvistanut tunnetta, ett√§ valitsimme oikein ja olemme tyytyv√§isi√§. Kohdaltamme voimme k√§ytt√§√§ vertausta ‚ÄĚOnnellisten Varkaus‚ÄĚ.

Markku Nikkilä
Varkauden Kokoomuksen puheenjohtaja